פלורה פלשתינה II אינוונטרים ומגילות
לצייר פרחים / מאיה בז'רנו
לנורית גור לביא
קודם הייתה התפעמות.
הפרחים המצויירים העידו אמת –
הם הצדיקו את קיומם על הבד, בשיפעתם
גם אם ברור שהם מצויירים ולא אמיתיים,
אבל הפרחים נשאו אמת בכל מ"מ של אורכם וגובהם
על הבד. בדומיית השדה
נשמעו נשימות אנושיות של שמחה,
דמעות שנקוו לתשוקת אהבה, כאבים ודאגה
לגורלם של הענוגים – מה יהא על השדה, פרחיו ועשביו
שמלא עד גדותיו יופי במצב חירום?
בתוך קופסאות סוד קטנות הם נארזו – כל רקפת
וכלנית, כל חרצית ונורית על גבעוליהן ועליהן
ויצאו לדרך – כי העברתם של פרחי השדה לבד
הצילה אותם…. מן ההרג הכעור הגסות והרוע,
לרגע הם נראו לי פליטים יקרים במעצר
פרחים שהוברחו ועברו את הגבול בהצלחה.
[מאיה בז'רנו, אוגוסט 2005]
הסביבה הקרובה מניעה את היצירה שלי, כשהפרטי משולב בציבורי ובפוליטי. החוץ חודר פנימה ולהיפך.
מאז שנת 2004 אני עוסקת בציור פרחי בר ארץ ישראלים ובשמם העברי. פרויקט זה מתכתב עם הציורים הבוטניים של צמחי ארץ ישראל, ועם הציירות הבוטאניות תמר קופל וברכה אורגד. הוא מעלה שאלות אודות האתוס הציוני שלתוכו חונך דור הוריי ובהמשך גם הדור שלי. ונאחז ביופי. לעבודות יש אופי יומני ביוגרפי כאשר אני בוחנת בצורה ויזואלית וביקורתית את סביבתה המשתנה, ומציירת בשפות ציוריות שונות הנעות בין הפיגורטיבי למופשט ובחומרים שונים הכוללים חומרים קלאסיים כגון שמן על בד וחומרים אלטרנטיביים כגון טוש ארטליין על שאריות פורמייקה, פיגמנט על צלחות קרמיקה משומשות ועוד.
נורית גור לביא (קרני), דצמבר 2022
מהדורה מקוונת | דצמבר 2022
דימוי ראשי: אינוונטר אפריל, גליל, 2021, שמן על בד, 120-80 ס"מ