גן עדן
גוף עבודותיי מתבסס ברובו על רישום פיגורטיבי, המורכב מסדרות בטכניקות שונות, אשר כוללות חריטה על נייר צבוע, צריבה על עץ, רישום דיו על נייר, הדפס משי, הדפס דיגיטלי ועוד. העבודות בדרך כלל מתפרשות על פני שטח עבודה גדול ומורכבות מתדר של קווים דקים, הצוברים עוצמה רגשית דווקא מתוך קו שהוא לכאורה גרפי, ניטרלי ונטול פאתוס. לעתים הרישומים עצמם הופכים למיצבים בתוך החלל הנתון.
בתערוכה רשמים VIII – יותר מאחד (אוצרת ראשית: אירית הדר, הביאנלה הארצית לרישום, ירושלים, 2022) המיצב הרישומי מבוסס על סיפור גן העדן, המהווה המשך לתיאור הבריאה שפותח את ספר בראשית; הוא מכיל בתוכו את סיפורם של אדם וחווה אשר ביקשו לראשונה את הדעת ולא את החיים. סיפור החטא הראשון עורר את דמיונם של הוגים וחוקרים לאורך כל ההיסטוריה האנושית. האם הוא כפשוטו או שמא אלגורי? מהו עץ הדעת? מדוע הוא מתואר כטוב ורע? האם הוא מסמן אבן דרך בהתפתחות האנושית? ושאלות נוספות.
זהו סיפור מכונן בנושא יסודות מערכת היחסים שבין האדם לאל, שבמרכזו עומדת שאלת הבחירה – ציות וקבלה אל מול מרד והפרה; סיפור המייצג את שני הכוחות שבאדם – המוסרי והיצרי, ההגיוני והרגשי, המוחל והנוקם. זהו כביכול סיפור בריאת העולם, בריאת החי והצומח, האדמה, השמים והכוכבים, אדם וחווה. אך הוא טומן בחובו גם הבטחה להרס, חורבן וגירוש. אדם וחווה מגורשים מגן העדן, ומעצם הגירוש הופכים לבני תמותה שהמוות מצפה להם.
הפרשנות הוויזואלית לסיפורם של אדם וחווה כוללת רישומים פיגורטיביים אלגוריים של דמויות וסצנות אנושיות השוזרים בתוכם רעיונות מאפוסים קדומים ומיצירות אמנות מוכרות. סדר הצבת הרישומים וסמיכותם פורעים את הרצף הליניארי של הטקסט המקראי, כל רישום מספר סיפור משלו והעבודה בכללותה מהווה מעין ניסיון לשיבוש המיתולוגיה כפי שאנו רגילים לפגוש בה בייצוגים תרבותיים שונים וליצירת איקונוגרפיה אלטרנטיבית.
באמצעות טכניקות רישום הנשענות על עבודה ידנית, עמלנית, אני מנסה ללכוד את מבטם של הצופה, לגרום להם להשתהות אל מול העבודה, להתבונן ארוכות ולהיכנס אל "העולם" שהיא מציעה, עולם שאינו מוכר ועם זאת דומה עד להטריד לעולמנו שלנו. העבודות מורכבות מפעולה מוקפדת ודקדקנית, הן עתירות קווים ופרטים המנכיחים את עולם התוכן היצרי ומהווים אנלוגיה ויזואלית למתח האנושי שבין הפראי למתורבת, בין הקדוש לטמא, בין משיכה לדחייה, בין יופי לבזות.
מהדורה מקוונת | דצמבר 2022
דימוי ראשי: ללא כותרת (הגן), דיו ושמן על נייר, 280×200 ס״מ, 2022